Programování pro děti

by Lukáš Bílek

V dnešní době se programování mezi dětmi stává stále oblíbenější. Pro mnoho rodičů je ale uvedení jejich dětí do problematiky programování pro děti náročný úkol a to i přesto, že se pro děti může programování zdát jako rychle pochopitelné. Na vyřešení tohoto úkolu a usnadnění práce dospělým bylo během posledních let vytvořeno mnoho softwarových aplikací a služeb. Zde přinášíme přehled 11 nejlepších a volně dostupných nástrojů, které mohou rodiče využít pro uvedení svých dětí do úžasného světa programování. Pojďme se na ně společně podívat.

1. MakeCode

Asi největší boom v nástrojích na programování pro děti zažila v poslední době platforma micro:bit a grafické programovací prostředí MakeCode, o kterém jsme si tady již psali. A není se co divit, MakeCode je velmi jednoduchý a dokáže v něm vytvořit první program během chvilky i úplný začátečník. Navíc není potřeba pro základní práci instalovat žádná rozšíření a nabízí se k dispozici velké množství rozšiřujících modulů pro micro:bit, které zhmotní váš programový výtvor do podoby robota, auta, hračky nebo třeba projektu na zavlažování rostlin. Z prostředí MakeCode dítě navíc jen tak nevyroste, protože se může z grafického programování jednoduše přepnout do populárního jazyka MicroPython nebo JavaScript, které otevírají cestu pro další růst.

Pokud chcete s MakeCode raketově začít, mrkněte na na ppt prezentaci jak začít s MakeCode a určitě se bude hodit co potřebujete vědět o microbit.

Prostředí MakeCode pro microbit

2. Scratch

Scratch je jednoduchý programovací jazyk navržený skupinou MIT’s Media Lab. Momentálně se jedná o nejrozšířenější celosvětově používaný vizuální programovací jazyk pro děti. Scratch se používá ve více než 150 zemích světa a je dostupný ve více než 40 jazycích. Nástroj dělá programování pro děti stejně jednoduché jako používání stavebnicových bloků. Grafický jazyk Scratch je používán jako platforma mnoha výukových robotů (například Arduino robot mBot od firmy Makeblock). Umožňuje mladým studentům programování robota souběžně s ovládáním jeho pohybů pomocí práce s přednastavenými bloky kódu.

Programování ve Scratch funguje na jednoduchém principu „drag and drop„. Pro efektivnější zlepšování jejich programovacích dovedností Scratch umožňuje tvůrcům z celého světa sdílet projekty, tutoriály a ostatní zdroje. Tým Media Labu, který Scratch vyvíjí, také vytváří a přidává instruktážní obsah na svou vývojovou platformu.

Pracovní okno Scratch

3.

je projekt, který se snaží zpřístupnit výuku informatiky širším masám lidí, zvláště pak ženám a také znevýhodněným skupinám lidí. Poskytuje nástroje pro studenty velkého věkového rozpětí, díky kterým se mohou naučit základy programování a informačních technologií. Projekt poskytuje různé kurzy od úrovně základní školy, až po profesionální kurzy pro instruktory. Studenti zde mohou najít více než 24 milionů tutoriálů k projektům různých druhů, jako např. Minecraft nebo Play Lab.

Ukázka

4. Made with Code by Google

Made with Code má za cíl zdokonalovat mladé studenty, zvláště pak mladé ženy, ve výuce programování. Web používá vizuální programování, každý kurz je relativně krátký a odpovídající zájmům studenta kurzu. Ve výukových videích projektu Made with Code se často vyskytují ženy z různých odvětví a za pomocí jejich inspirativních příběhů se snaží oslovit mladé ženy začínající s kariérou.

Úvodní obrazovka Made with Code by Google

5. Khan Academy

Khan Academy je projekt nabízející výuková videa, procvičovací úlohy a personalizovanou studijní nástěnku, která studentům umožňuje učit se vlastním tempem, a to za všech podmínek a okolností. Mezi studijními obory je k dispozici výuka matematiky, přírodních věd, programování, dějepisu, umění, ekonomie a mnoho dalších. Obsah kurzů tvoří odborníci a je překládaný do více než 36 jazyků včetně češtiny. Khan Academy učí studenty mnoho různých předmětů z oboru informačních technologií, např. JavaScript nebo HTML/CSS. Výborné na Khan Academy je také partnerství s institucemi jako NASA nebo MIT. Tyto instituce plní projekt odborným obsahem zaměřeným na cílovou skupinu projektu.

Logo Khan Academy

6. Stencyl

Stencyl pomáhá dětem programovat bez zbytečného zatěžování odbornými termíny. Jedná se o nástroj pro vytváření videoher, který umožňuje uživatelům vytvářet 2D videohry pro počítače, mobilní zařízení a web. Stencyl, podobně jako Scratch, je programovací nástroj založený opět na stylu stavebnicových bloků. Jednoduchou hru tak vytvoříte pouhým tažením bloků kódu. Děti díky tomu mohou dobře porozumět, jak programování funguje.

Ukázka Stencyl

7. Code Monster from Crunchzilla

Code Monster from Crunchzilla je interaktivní webový nástroj pro děti. Webovou stránkou provází interaktivní postavička – „praštěná příšera“ (Goofy Monster). Studenti se drží instrukcí, které jim příšera pomocí textové bubliny říká. Tutoriály doprovázené příšerou jsou nejprve jednoduché, poté se ale dostanou na komplexní úroveň. Studenti kurzu se naučí porozumět JavaScriptu a naučí se v něm programovat na základní úrovni. Kurzy mohou opakovat a ukončit, kdy se jim zachce.

Praštěná příšerka Code Monster

8. CodeCombat

Děti musí programování zaujmout. Proto CodeCombat mění složitější problematiku programování na zábavnou hru. CodeCombat je webová RPG hra, ve které hráči využívají programovací jazyky k tomu, aby vyhráli bitvu. Hráči musí pro postup ve hře používat kód. Web také nabízí individuálně zaměřené kurzy. Hra umožňuje mladým studentům proniknout do základních i pokročilých úrovní programování.

Logo Code Combat

9. Codecademy

Codecademy je online výuková platforma, která nabízí bezplatné výukové kurzy zaměřené na různé programovací jazyky. K dispozici je například Python, Java, JavaScript atd. Součástí je obrovská interaktivní komunita, kde je zapojeno přes 45 milionů studentů. Codecademy může být vhodnější pro pokročilejší studenty, kteří zvládají základní práci s počítačem a mají schopnost lépe porozumět textu. Začátečníci v oboru se ale také mohou postupně naučit základy programování a informačních technologií. K dispozici je jim totiž podrobný strukturovaný průvodce, který se pro ně může stát velkým pomocníkem.

Výuková platforma Codecademy

10. Alice

Alice je bezplatný program, který umožňuje dětem vytvářet animace nebo programovat jednoduché 3D hry. Projekty si studenti vytváří pomocí bloků s kódem. Jejich umísťováním se mohou děti naučit základní koncepty programování. Zároveň se rozvíjí i jejich představivost. Projekt poskytuje mnoho tutoriálů a video příkladů prostřednictvím YouTube kanálu. Na webových stránkách Alice jsou k dispozici kurzy, procvičovací úlohy a návody, které vytváří vývojový tým, ale také komunita uživatelů z celého světa. Alice má v plánu stát se široce dostupným nástrojem pro posílení výuky informačních technologií v raném věku.

Software Alice

11. mBlock

MBlock je grafické programovací prostředí založené na Scratch. Tvorba programu probíhá přesouváním funkčních bloků. Software mBlock5 je volně dostupný také v češtině a k dispozici zdarma i pro mobilní zařízení s označením mBlock Blockly. S těmito aplikacemi založenými na Scratch se děti mohou naučit programovat za asistence umělé inteligence. Tyto nástroje jsou navíc kompatibilní s dalším open-source hardwarem a platformami jako například micro:bit. Dětem je tak umožněno vidět funkce vytvořeného programu v reálném fyzickém světě (např. robot vydává zvuky, svítí, pohybuje se apod.) a to děti ještě více motivuje a přirozeně vtahuje do úžasného světa programování pro děti a zábavného tvoření.

Chcete rychle začít používat mBlock5? Podívejte se na tuto ppt prezentaci o rychlém startu v mBlock a 10 hravými úkoly. A pak už vám zbývá jen pořídit si nějakého chytrého robota, ať má to programování šťávu!

Leave a Comment